Nga; Vera
Ndrecaj BA (Hons) MBA
Research Assistant/Lecturer/PhD
student at University of South Wales
vera.ndrecaj@southwales.ac.uk
Mediat
Shqiptare jane perfshire kohet e fundit ne nje debat mbi aktin normative te
qeverise per disa ndryshime dhe shtesa ne buxhetin e vitit 2013. Sipas
Kryeministrit te Shqiperise z.Edi Rama “…kjo ishte nje akt e domosdoshem per shlyerjen i borxhit qe qeveria paraardhese i ka lene vendit, dhe "…ka si qellim permiresimin
e situates aktuale ekonomike”. Por oposita nuk ndan te njejtin mendim. Duke ju
referuar ish Kryeministrit z. Sali Berisha “…ky eshte nje skenar ogurzi qe do ta
zhyse Shqiperine ne recension”. Pamvaresishte ketyre pikpamjeve, qellimi im nuk
eshte per te analizuar anen politike te ketij debate por per te sjell ne
vemendjen tuaj rendesine e mireadministrimit te fondeve publike dhe shpenzimeve
te qeverise nepermjet nje sistemi efektive te prokurimit publik. Fakti qe
ky sistem nuk shihet si nje mekanisem strategjik qe ndihmon qeverine te arrije
objektivat ekonomike, sociale dhe te mjedisit eshte shqetesuese. Kjo behet edhe
me shqetesuese ne kushtet aktuale te Shqiperise ku sipas raportit te fundit te
Komisionit Evropean per vendet kandidate ne BE qeveria Shqiptre eshte duke u
perbadhur me nje deficitin buxhetor 50% me te larte se ai I planifikuari.
Ne
shume raste performanca e prokurimi publik matet vetem me shifra, por ne
harrojme se menyra se si qeveria realizon prokurimin e mallrave, puneve dhe
sherbimeve reflekton kontraten sociale qe kjo qeveria ka me qytetaret e vet. Me
lejoni te sjell ne vemendjen tuaj nivelin e lart te korrupsionit dhe abusimeve nepermjet prokurimeve ne
infrustruktur, shkolla, spitale, polici dhe ushtri si resultat i nje sistemi
prokurimi jo efikas. Prokurimi I
mallrave, puneve dhe sherbimeve sjell te ardhura ne buxhetin e shtetit atehere kur ka nje koordinim te mire ndermjet kater shtyllave kryesore te ketij sistemi
1)
kornizave ligjore te shoqeruar me rregullore te detajuar,
2)
kuardri institucional,
3)
faza operacionale dhe menaxhimi i tenderave
4)
sistemi I kontrollit, monitorimit, dhe integritetit.
Mungesa e literatures dhe nje
diskutimi te gjere ku perfshine akademik, profesionist dhe praktikant ne lidhje
me sfidat aktuale, reformat, dhe
perfitimet ekonomiko-sociale dhe te mjedisit nepermjet prokurimin publik duket
sikur eshte nje axhende e len pas dore ne Shqiperi. Ne nje kohe kur Kombet e
Bashkuara (UN), Organisata per Zhvillim dhe Bashkpunim Economik (OECD),
Organisata Boterore e Tregtise (WTO), Banka Boterore (WB) e kane vene ate ne
‘top list’. Problemet lidhur me permiresimin e prokurimit publik ne Shqiperi
eshte pjese e axhendes se organisatave nderkombetare qe aktualishte assistojne kete proces. Por mungesa e nje
debati se sa te pershtatshme dhe te aplikueshme jane kriteret e vendosura nga
nderkombetaret per specifiken politke, demografike, ekonomike dhe mjedisore te
Shqiperis nuk eshte e qart. Kjo eshte si rrjedhoje e mungeses se informacionit
se si direktivat e prokurimit dhe rregulloreve per zbatimin e kodit praktik te
rekomanduara mund te pershtaten
per te permbushur nevojat e furnisuesve, kontraktoreve, dhe autoriteteve te
blerjes, dhe se si mund te maksimisohen kapacitetet e kompanive te vogla dhe te
mesme ne Shqiperi.
Ne
kete kontekst eshte thelbesore qe te shtrohen nje varg pyetjesh
- Sa effective jane rregulloret aktuale te prokurimit ne Shqiperi e pare nga perspektiva e furnisuesit, kontraktorit, dhe autoriteteve te blerjeve?
- Sa ndikojne dhe si mund te pershtaten Direktivat e BE mbi prokurimin publik ne Shqiperi duke perfshire ceshtjet e meposhtme:
a. Perfshirejen ne prokurimin publik te busineseve locale te vogla
dhe te mesme
b. Perdorimi I prokurimit publik per te avancuar objektivat
ekonomike, sociale dhe mjedisore te politikave te qeverise
c. Kompleksitetin dhe fleksibilitetin e rregullave ekzistuese te prokurimit
d. Dhe vlerat e ofruara per parat e shpenzuara
3. A eshte
korrupsioni ne nivle te larta si resultat I cultures sone lidhjur me qendrimin
ndaj ligjit apo eshte ceshtje e nje sistemi prokurimi jo efikas.
4. Sa
efektive jane trainimet dhe qualifikimet aktuale ne fushen e prokurimit publik.
Pamvaresisht kesaj, qellimi i ketij artikulli nuk eshte per tju pergjigjur pyetjeve te
mesiperme por eshte per te bere
nje analize te shpejt te reformave dhe sfidave qe prokurimit publik ne Shqiperi eshte duke ballafaquar
aktualisht.
Cfare
eshte prokurimi publik ?
Prokurimi publik përkufizohet si proces i blerjes se
mallrave, punimeve dhe sherbimeve të financuara me fonde publike apo donacione.
Wayne dhe Wittig (2002:2) kane perkufizuar ate si " ... një proces biznesi
brenda një sistemi politik ". Por kohet e fundit prokurimin publik eshte duke u pare nga vendet ne zhvillim si nje hallke strategike qe perfshine te gjithe procesin e blerjes,
dhënies apo marrjes me qira te mallrave , punëve apo shërbimeve në emër të një
ministrie , departamenti apo administratë qofte kjo rajonale apo qendrore. Sipas Bankes Boterore ne 2012 vellimi i
tregut te prokurimit publik ne vendet ne zhvillim eshte 25-30% te produktet te
brenshem bruto. Por vendet e zhvilluara anetare te Organisates
per Zhvillim dhe Bashkpunim e shohin prokurimin publik ne nje aspekt me te
gjere ku perfshine blerjet , qiran, licencimin , qiramarrjes , ekskluzivitetin
i puneve, shërbimeve dhe
furnizimeve me mallra qe jane financuar nga buxheti i shtetit apo organisatat
nderkombetare pamvaresishte se vellimi i tregut te prokurimeve publike eshte me
i vogel 10-15% e produktit te brenshem bruto per shkak te sistemit ekonomik qe
ata implementojne. Prokurimi publik perbehet nga tri faza kryesore
1) Planifikimi – percaktimin e nevojave dhe vendimmarrjen
per blerjen e mallrave, puneve, apo sherbimeve
2) Regullat percaktuese per kontratat qe sigurojne blere
e ketyre mallra, puneve, apo sherbime dhe
3) procesi i administrimit te kontrates per te siguruar
performance te lart.
Organisata per Zhvillim dhe Bashkpunim Ekonomik
(OECD) e sheh
prokurimin publik si nje mekanisem strategjik qe manaxhon ne
menyre efikase shpenzimet e qeverise ne blerjen e mallrave, sherbimeve dhe
puneve te ndryshme. Inkurajon
sinergji, sjell risi dhe rritje ekonomike dhe te tregut, dhe gjithashtu
garanton mbrojtjen e mjedisit, dhe mundesi per te sjell kursime
finanaciare (OECD 2013). Por ne te njejten kohe nenvizon rendesine e reformave
te vazhdueshme dhe paralajmeron mundesine e problemeve dhe stidave.
Reformat:
Prokurimi publik ne Shqiperia ka bere progres te dukshem ne dekaden e fundit
(EC 2011, WB 2012; 2013, WTO 2012). Fillimi i aplikimit te metodave te reja
bashkohore si prokurimi elektronik ne vitin 2008, duke vazhduar ne 2009 me
futjen ne system elektronik te te gjitha prokurimet me vlere me te madhe se
3,000€. Kjo eshte konsideruar nga
Bashkimi Europian (EU) dhe institucionet te tjera nderkombetare si një nga arritjet më të mëdha që nga viti 1990 qe shenon fillimi i sistemit
të prokurimit publik në Shqipëri. Dhe per kete arritje
ne vitin 2010 Agjensia e Prokurimit Publik (APP) eshte vleresuar nga Kombet e
Bashkuara (UN) me cmimin e dyte per permiresimin e transparences,
pergjegjshmerise dhe pergjegjesise ne sherbimin publik (UN 2010) Gjithashtu perpjekje jane bere per krijimin e nje base ligjore me kritere te percaktuara
nga Unioni Europian (EU) dhe Banka Boterore (WB) dhe kontributin e APP ne mbikeqyrjen e ketyre standarteve.
Keto perpjekje jane pasqyruar ne ndryshimet e herpashershme te ligjit per
prokurimin publik - nent here ne periudhen kohore 1995-2011 (EC 2011).
Por
reformat e viteve te fundit nuk ishin si resultat I ndergjegjesimit te qeverise
per te pare prokurimin public si leve e politikave strategjike per te arritur
objektivat sociale, ekonomike dhe mjedisore por si rrjedhoje e krizave apo
presioneve nga organisatat, donatoret, dhe bisneset nderkombetare. Ky eshte nje fenomen jo vetem ne
Shiperise por ne pergjithesi nje fenomen I perbashket I vendeve ne zhvillim. Organisata
per Zhvillim dhe Bashkpunim Ekonomik (OECD, 2013) ka nenvizuar rendesine e
reformave te vazhdueshme per te ndertuar nje sistem te consoliduar,
transparent, efikas dhe efektive, duke e pershkruare ate si shtulla kurrisore e
nje qeverisje efikase. Kjo do te thote qe prokurimi i mallrave dhe
shërbimeve për sektorin publik është thelbësor në veprimtarinë e çdo qeverie
per te inkurajuar rritje ekonomike afat-gjate dhe te qendrueshme. Me fjale te
tjera, mireadministrimi I fondeve buxhetore nepermjet koordinimit te kater
shtyllave te permendura me lart, lirija e
informimit dhe cultures se hapjes dhe transparences, konkurenca e lire ku
bisneset e vogla lokale te jene pjese e ketij procesi. Dhe gjithashtu pergaditja e nje stafi profesional me
njohurit dhe kualifikime perkatese dhe profesionalism jane esentiale per nje
zhvillim afatgjate ekonomik, social, dhe te mejdisit dhe gjithashtu nje arm e
mire per te luftuar korrupsionit ne Shqiperi.
Reforma e prokurimit publik ka gjasa te kete sukses
kur procesi zhvillohet, ne
hapat e sugjeruara meposht;
1. Mbështetja nga nivelet e larta politike - kjo është e nevojshme pasi ajo shmang ndonjë dyshim në lidhje me angazhimin e qeverisë për reformën
2. Publiciteti për avantazhet e sistemit të ri
3. Bashkëpunimi në mes të sektorit publik dhe privat, që mundeson perfitime te ndersjellta duke kuptuar më mirë problemet dhe nevojat e njëri tjetrit
4. Trajnimi i mirë i prokurimit: për të rritur aftësitë e stafit të prokurimit dhe të njoh nga afër furnizuesit me kërkesat e sistemit të reformuar
5. Legjislacioni i mirë i prokurimit: si legjislacioni primar dhe aktet nënligjore zbatuese
1. Mbështetja nga nivelet e larta politike - kjo është e nevojshme pasi ajo shmang ndonjë dyshim në lidhje me angazhimin e qeverisë për reformën
2. Publiciteti për avantazhet e sistemit të ri
3. Bashkëpunimi në mes të sektorit publik dhe privat, që mundeson perfitime te ndersjellta duke kuptuar më mirë problemet dhe nevojat e njëri tjetrit
4. Trajnimi i mirë i prokurimit: për të rritur aftësitë e stafit të prokurimit dhe të njoh nga afër furnizuesit me kërkesat e sistemit të reformuar
5. Legjislacioni i mirë i prokurimit: si legjislacioni primar dhe aktet nënligjore zbatuese
Sfidat: Pamvaresisht ketyre arritjeve prokurimi publik ne
Shqiperi eshte larg standarteve Europiane sepse 1) corrupsioni eshte i lart 2) mungesa e konkurence eshte
evidente - bizneset e vogla lokale nuk janë të inkurajuar që të jene pjesë e
procesit për shkak se eksiston nje mentaliteti qe keto kompani nuk jane te afta
ti pergjigjen kerkesave te tregut si resultat i mungeses se kapacitetet 3) mungesa e nje stafi te qualifikuar
dhe njohurive ne fushen e procurimit publik 4) mungesa e koordinimit te kater
shtyllave kryesore te permendura me lart.
Edhe pse, ne dukje legjislacioni eshte modern dhe eshte
konsideruar nga Organisata Boterore e Tregtise (2012) si nje arritjet e madhe,
ligjet vetëm nuk arrijnë te bejne asgje sepse varet nga zbatimi i tyre ne
praktike. Ne shume raste kornizat
ligjore jane komplekse dhe jane subjekt i interpretimeve individuale, ku lejon
hapesire per abusime dhe korrupsion. Kjo behet me shqetesuese kur ka nje
mungese te regullatoreve te detajuara dhe te qarta per stafin profesionist .
Por fatkeqesisht kordinimi i akteve ligjore me regulloren e prokurimit publik
mbetet nje sfid. Kjo eshte vene ne dukje edhe nga Banka Boterore ne nje raport
te sajin ne (2012) ku ka ngritur shqetesimin e saj jo vetem rreth ketij problmi
por edhe rreth mungeses se kapaciteteve profesionale dhe te nje stafi te
kualifikimin, sistemit te dobët te kontrollit dhe menaxhimit, korrupsionin e
lart, dhe gjithashtu problemet kulturore ne raport me ligjin.
Integriteti i prokurimit publik perben edhe nje problem
tjeter per Shqiperin perderisa ai eshte nje nga aspektet me te rendesishme te
nje sistemi prokurimi modern dhe inovative ku mundeson zvogelimin e praktikave
abusuese dhe korrupsionin. Ky merr nje rendesi te vecant si resultat i nivelit
te lart te korrupsionit ne Shqiperi. Transparency International (2013) ka renditur
Shqiperin ne vendin e 116 ku niveli i korrupsionit ne sektorin publik eshte 31 (Sistemi i vleresimit eshte 0 -100 qe
do te thote 0 - shume i korruptuar
dhe 100 - shume i paster). Ndershmeria dhe saktesia ne te gjitha fazat e
prokurimit publik eshte nje nga vlerat themelore qe parandalon cdo dhoje
korrupsioni. Dhe kjo eshte nje nder arsyet primare qe Bashkimi Evropian e ka
vendosur prokurimin publik si nje prioritetet, duke e quajtur ate ‘nje sistem
qe gjeneron korrupsion’ ku mund te shderrohet ne ‘kancer’ qe vonon zhvillimin
ekonomiko-social dhe ‘vret’ konkurencen e lire. Ku mund te shenderrohet ne
‘krim kunder shoqerise’ dhe keqperdoret nga pushtetit per perfitime private.
Abuzimet me ligjin dhe korrupsionin e lart ne te gjitha
fazat e tenderimit eshte evident.
Me lejoni te sjell ne vemendjen tuaj proceset e tenderimit te Lotarise
Kombetare, ne ushtri dhe polici. Padyshim
keto raste dhe raste te tjera te shumta bejne me te dukshme problemet me
kornizen ligjore, institucionale dhe kriteret e kualifikimit te kompanive qe
sjell deme ekonomike por gjithashtu demton konkurencen e lire, dhe mungesen e
vendosjes se cmimeve dhe tarifave ne tendera. Kjo na ben te mendojme qe e
gjithe procedura e konkurimin eshte ndertuar ne nje menyre te tille qe fituesi
te jete i parashikuar pa filluar tenderi. Kjo do te thote qe ligji qe rregullon
perzgjedhjen e kontratave (LPP) Nr 9643 i ndryshuar ne 2011 nuk funksionon
perderisa ai krijon hapesira per abuzime. Ndryshimi i praktikave aktuale e
tenderimit eshte nje sfid per qeverin e re dhe profesionistet ne kete fushe,
sepse, raste te tilla nuk sjellin asnje perfitim ne buxhetin e shtetit perkundrazi
e demtojne ate. Ky problem eshte identifikuar edhe nga raporti i Keshillit
Europian (2012:) ku thuhet ‘...legjistlacioni, sistemet e monitorimit dhe
kontrollit te zbatimit te rregullave te prokurimit publik dhe administrimi i
kontratave nuk jane
gjitheperfshirese...dhe eshte nje sfid per qeverine Shqiptare’.
Nje analize e shpejt e ketyre reformave dhe sfidave
aktuale, tregon qe Shqiperia ka bere progres qe nga 1990 qe shenon fillimin e
prokurimit publik. Por kjo nuk eshte e mjaftueshme per te arritur standarte
nderkombetare. Perderisa kompleksiteti i kornizave ligjore dhe mungesa e
rregulloreve te detajuara, mungesa e kordinimit ndermjet mekanismave te ketij
sistemi, mungesa e kapaciteteve profesionale dhe monetare, mungesa e
informacionit te lire, dhe mosinkurajimin e bisneseve te vogla dhe te mesme per
te marre pjese ne tendera mbeten sfiduese. Ne kete pikpamje, keto sfida behen akoma me te veshtira kur
mendon brishtesine dhe ndryshimet e vazhdueshme demografike, politike, dhe
ekonomike qe mund te kene impakt te drejtperdrejt ne performancen e ketij
sistemi dhe qe mund te rezultoj ne
nje perpjekje te deshtuar te qeverise per te ndertuar nje sitem fleksibel, te
qendrueshem, afat-gjate, transparent, te besueshem per publikun dhe qe inkurajone
rritje ekonomike.
No comments:
Post a Comment